Pompele sunt dispozitive a caror menire este de a pune in miscare lichide sau gaze prin folosirea unei actiuni mecanice si pot avea dimensiuni foarte variate de la pompe microscopice folosite in medicina sau in cercetare pana la pompe industriale de mari dimensiuni, capabile sa mute cantitati enorme de material. Astfel pompele sunt folosite pentru filtrare, aerare, pentru injectia combustibilului in motoarele termice ale masinilor sau pentru racirea acestor motoare, pentru pomparea la suprafata a pentrolului sau a gazelor naturale sau chiar pentru inlocuirea unor parti vitale ale corpului uman cum este cazul inimilor artificiale. Dintre tipurile de materie transportata cea mai intalnita utilizare a pompelor este extragerea apei.
Pompele de apa sunt folosite in multe campuri, si in consecinta au dimensiuni si aplicatiii variate. Ele pot fi de uz personal,de exemplu cele din curtile si casele oamenilor unde sunt folosite pentru accesarea si pomparea la suprafata a apei din panza freatica. Dar exista si pompe de mari dimensiuni, folosite in diverse industrii pentru transportarea apei dintr-un punct in altul, pentru secarea terenurilor care urmeaza a fi folosite pentru constructii si chiar pe vapoare si vase, unde exista pompe pentru cazurile de urgenta cand este necesara eliminarea apei care s-a infiltrat in carena acesteia si ar putea pune in pericol siguranta navei, a vietilor de la bord si a materialelor transportate.
Atunci cand vorbim de pompe de apa ele sunt de
doua tipuri: submersibile, care trebuie scufundate in lichidul pe care il
pompeaza sau externe, atunci cand pompa este gasita in afara lichidului de
pompat. Din punct de vedere al modului de extragere a apei ele pot fi
volumice (cu piston sau rotative), cu palete (centrifuge si axiale) sau cu jet
(ejectoare).
Pentru aplicarea actiunii mecanice este nevoie
bineinteles de o sursa de energie, aceasta putand capata forme diverse: operare
manuala, electricitate, forta eoliana sau bineinteles energia extrasa din
combustibili fosili cu ajutorul motoarelor termice.
Astazi, insa vom vorbi despre pompele axiale
care folosesc energia electrica. In cazul acesta transformarea electricitatii
in lucru mecanic se face cu ajutorul unui electromotor.
Pompele axiale reprezinta una din cele mai des
intalnite tipuri de pompa de apa si sunt alcatuite dintr-o elice aflata in interiorul
unei tevi. Desi elicea poate fi pusa in miscare de catre un motor diesel,
majoritatea pompelor folosesc motoare electrice externe sau care se gasesc in interiorul tevii si care
bineinteles sunt inchise ermetic pentru a nu permite patrunderea apei din
interiorul lor.
Presiunea din interiorul unei pompe axiale este
dezvoltata de curgerea lichidului peste lamelele elicei. Precum ventilatoarele axiale,
proprietatea de baza a pompelor axiale este aceea ca lichidul va curge paralel
cu axa de rotatie a elicei, ceea ce permite fluidului sa intre axial si sa fie
expluzat tot axial.
Avantajul pompelor axiale este rata de foarte
mare de curgere a apei, ele fiind capabile sa pompeze apa de 3 ori mai rapid
decat alte tipuri. De asemenea, ele pot fi folosite cu eficienta maxima atat la
debite mici si presiune inalta dar si la debite mari si presiune scazuta, lucru
posibil prin schimbarea unghiului de inclinare a elicei. In cazul pompelor
axiale lamele elicei sunt mai scurte ceea ce permite pierderi aerodimanice mai
mici, eficiente mai ridicate si o dimensiune totala a pompei mai mica,
facandu-le ideale pentru spatiile de lucru stramte si cerinta unui debit
ridicat.
Bineinteles, asa cum am mentionat anterior,
pompele axiale au nevoie de un dispozitiv care sa le activeze: motorul
electric, precum sunt cele de calitate superioara oferite de Braco care pot fi
folosite atat pentru actionarea pompelor de apa cat si la o multitudine de alte
aplicatii industriale sau domestice.
Pentru a putea intelege mai bine motorul
electric este important sa stim ce rol serveste. Motorul electric este un
dispozitiv care are rolul de transformare a energiei electrice in energie
mecanica. Pentru a realiza acest obiectiv cea mai simpla metoda este este
folosirea un conductor prin care se va trece un curent electric, obtinandu-se
astfel un electromagnet. Acest conductor este apoi plasat intr-un camp
magnetic. Legea fundamentala a magnetilor este ca polii opusi se atrag iar cei
identici se resping. Datorita acestui principiu polii conductorilor vor fi tot
timpul atrasi si respinsi de polii campului magnetic, obtinandu-se o miscare
circulara constanta, cel putin pe durata alimentarii conductorului cu
electricitate. Din punct de vedere al constructiei toate motoarele electrice
poseda doua componente principale: statorul si rotorul. Statorul este partea
fixa si include carcasa, bornele de alimentare, armatura feromagnetica si
infasurarea statorica. In functie de modul de configurare a motorului, ele pot
actiona ca un camp magnetic sau ca armatura aflata sub influenta bobinei de
camp a rotorului. Partea mobila se numeste rotor si este deobicei intern.
Rotorul este format dintr-un ax si o armatura ce sustine infasurarea rotorica.
Asemeni benzilor transportoare, istoria
motoarelor electrice incepe in secolul al XIX-lea cand au descoperite si
inventate principiile si dispozitivele necesare crearii lor: bateria, generarea
unui camp magnetic cu ajutorul unui curent electric si electromagnetul.
Aceasta
inventie a suferit imbunatatiri si modificari de-a lungul timpului, care au
contribuit la raspandirea motoarelor electrice la nivelul intregii planete. Ele
fiind responsabile astazi de consumul a 60% din productia globala de
electricitate.
In consecinta, oriunde v-ati afla, este foarte
probabil ca orice miscare mecanica din jurul dumneavoastra sa aiba la baza
actiunea unui motor electric: de la aparatul de aer conditionat, care va
racoreste in zilele lungi de vara pana la hard – discul calculatorului si, bineinteles,
la pompa axiala care ne aprovizioneaza cu apa, acea substanta aducatoare de
viata, care ne este necesara tuturor.
No comments:
Post a Comment